Waarvoor kunt u allemaal bij de mondhygienist terecht?

Mondzorg kinderen

De mond is een belangrijk deel van het gezicht en valt daarom direct op. Een frisse en schone mond is aantrekkelijk. Het is prettig te kunnen lachen en praten zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over slechte adem, een vieze smaak in de mond of aanslag op de tanden. Bovendien is een gezonde mond heel belangrijk voor het behoud van uw tanden en kiezen. Ontstoken tandvlees kan zonder dat u het merkt leiden tot onherstelbare schade aan uw gebit én zelfs tot het verlies van tanden en kiezen.Voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft u geen verwijzing nodig van de tandarts. U kunt rechtstreeks een afspraak maken voor een behandeling.

De mondhygiënist helpt u uw mond gezond, sterk en fris te houden! Ons doel is daarom een tevreden patiënt een gezonde mond en een vrolijke lach te geven.

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van eventuele behandelingen:

Parodontitis
Wanneer een tandvleesontsteking niet wordt behandeld door middel van reiniging of door het eigen lichaam, dan zet deze zich voort.
Een kies of tand zit in het kaakbot vast met kleine vezels.
Deze kleine vezels zijn de verbindingen tussen wortel en bot.
De tandvleesontsteking zet zich steeds dieper voort richting de wortels van de kiezen. Hierbij laten de vezels van het kaakbot los en trekt het kaakbot zich uiteindelijk terug.
We noemen dit Parodontitis.

Wanneer bot terugtrekt komt de kies uiteindelijk los te staan. Dit proces gaat alleen maar verder als er niet wordt behandeld. Soms hebben patiënten dit pas erg laat in de gaten.
De mondhygiënist meet daarom altijd de conditie van het tandvlees om te kijken hoe het gaat met tanden en kiezen.
Samen wordt er een persoonlijk zorgplan opgesteld zodat gewerkt kan worden aan verbetering door middel van samen gemaakte doelstellingen. Deze doelstellingen helpen met het verbeteren van de mondhygiëne Apeldoorn

Implantaten / Kronen / Bruggen
Kronen en bruggen worden geplaatst om tanden en kiezen te beschermen. Ze hebben altijd een microscopisch klein randje/aanhechting, waarin bacteriën kunnen komen, die voor lekkage zorgen. Hierdoor ontstaan gaatjes onder de kroon of brug. Dit is natuurlijk zonde, want kronen en bruggen zijn erg duur.

Bij implantaten is verwijdering van bacteriën nog belangrijker. Bij een normale kies zorgen afweercellen van het lichaam ervoor dat de ontstekingen opgeruimd worden. Bij implantaten lukt dat niet en dat maakt ze erg kwetsbaar. Uw mondhygiënist zal het implantaat goed onder controle houden.
Na het zetten van een implantaat is het zeker de eerste twee jaar belangrijk dat deze strikt onder controle blijft. De mondhygiënist zal aangeven hoe het implantaat dagelijks op de juiste wijze onderhouden/gereinigd dient te worden.

kinderen mondzorg tandarts gratis

Medisch gecompliceerde patiënten
In de medische wereld wordt voortdurend onderzocht hoe mensen hun medische problemen kunnen stabiliseren en een zo laag mogelijke dosering van hun medicijnen behoeven te gebruiken.
Als in de mondholte ontstekingen zitten dan kan dat een interactie hebben op de medicatie voor bijvoorbeeld: hart- en vaatproblematiek, diabetes en reuma.
De lichaamsafweer en de medicatie zijn zo gefocust op het opruimen van ontstekingen, dat de aandacht van de medicijnen wordt verdeeld.
Het opruimen van de ontstekingen in de mondholte kan hierbij een grote rol spelen.
Vraag de mondhygiënist wat de interacties zijn en mogelijke linken tussen het tandvlees en uw aandoening. De mondhygiënist vraagt de patiënt bij elk bezoek daarom naar een recente update van de medische gegevens.

Zwangerschap en tandvleesontsteking
Zwangerschapsgingivitis, ofwel tandvleesontsteking door zwangerschap is een hormonale kwestie.
Het kan zijn dat juist in het eerste trimester van de zwangerschap problemen ontstaan  met het tandvlees, wat hiervoor nog niet aan de orde was. Het tandvlees kan erg gaan bloeden tijdens poetsen en er kan zelfs zwangerschapsparodontitis optreden (zie hiervoor kopje Parodontitis). Voor zwangere vrouwen is het erg belangrijk dat de ontstekingen in de mond worden behandeld.
In het eerste en tweede trimester kan er makkelijker behandeld worden dan in het laatste trimester. Vraag daarom gerust om een intake en/of advies en vertel dat u zwanger bent.

Slechte adem
Een slechte adem ofwel Halitose, kan verholpen worden. Het is lastig om hiermee rond te lopen.
Nog vervelender is het, als patiënten het van hun familie of kennissen horen, maar hier zelf niets van merken. Achterop de tong worden door de tandplak- bacteriën zwavelzuren afgescheiden. Deze zwavelzuren zorgen voor een vieze smaak. Vaak komt dit voor bij mensen die een eiwitrijk dieet hebben, zoals bijvoorbeeld sporters. Vraag de mondhygiënist om adviezen en vertel wat zelf al is geprobeerd om dit op te lossen.

Sealen van kiezen bij kinderen
Wanneer de groefjes in het kauwvlak van de kiezen te diep zijn, komt de tandenborstel hier niet altijd even goed bij. De groeven in het kauwvlak kunnen dan verkleuren of er kan een gaatje in ontstaan. Om dit te voorkomen wordt er, indien nodig, een laagje sealent overheen gelegd om de groef wat op te vullen. De sealent is een wit laagje op het kauwvlak wat heel glad aanvoelt. Hierdoor wordt het poetsen makkelijker en kan er minder snel een gaatje optreden. Kinderen vinden het soms een beetje spannend wat er gaat gebeuren, maar voelen niet zoveel van de behandeling, omdat het laagje óp de kies wordt aangebracht. Bel gerust om te vragen hoe je kinderen hierop kunt voorbereiden.

Met een melkgebit naar de mondhygiënist?
Jong geleerd, oud gedaan!
Juist met een melkgebit is het controleren op tandplak erg belangrijk. Het is zeker bij kinderen erg belangrijk dat ze zelf het nut inzien van het tandenpoetsen en de technieken van het poetsen leren te beheersen. Het oefenen en trainen van het poetsen, flossen en stokeren kan ertoe leiden dat in het volwassen gebit geen gaatjes komen. Kinderen tot 10 jaar hebben nog niet de volleerde motoriek zoals volwassenen. Het is daarom verstandig kinderen na te blijven poetsen ook al is het lastig om dit bij anderen te doen.

Vooral tijdens het wisselen  doet het tandvlees soms pijn door de doorbrekende tanden en/of kiezen. Neem kinderen gerust mee naar de mondhygiënist.
Voor jonge kinderen tot en met 3 jaar zijn er o.a. adviezen over voeding, poetsen en de fles of zuigspeen.

Behandeling mondhygienist

FAQ – Veelgestelde vragen

Wat gebeurt er tijdens het eerste bezoek?

Bij de eerste afspraak wordt de algemene gezondheid doorgenomen via een vragenlijst. Gebruik van medicatie kunnen in relatie staan tot de gezondheid van uw gebit. Er wordt ingegaan op uw dagelijkse verzorging van uw gebit. Er wordt nagegaan of de middelen die u al gebruikt voldoende resultaat behalen in uw mond. Of is er ruimte en tijd om aan te geven of u zelf klachten of wensen heeft voor uw gebitssituatie.

Vervolgens wordt uw tandvlees opgemeten. Bij Mondhygiënepraktijk Onderberg maken we allereerst gebruik van de zogeheten DPSI score.
Rondom alle tanden en kiezen wordt de ruimte gemeten tussen tand en tandvlees. Wanneer u gezond tandvlees heeft krijgt u een score 0. Dit kan betekenen dat het tandvlees heel gezond is en niet bloedt bij bijvoorbeeld poetsen of flossen.
Score 1 of 2 betekent dat het met poetsen een klein beetje bloedt of dat er boven het tandvlees tandsteen zit. Dit wordt dan verwijderd in dezelfde zitting. Deze tandvleesontsteking is bij te houden als de mondhygiëne wordt verhoogd. U zult hierbij adviezen krijgen over hoe u het gebit kan schoonhouden.

Scoort uw tandvlees veel dieper dan 3mm onder het tandvlees en zit er tandsteen onder het tandvlees? Dan krijgt u een score 3- , 3+ of 4.
Deze patiënten hebben dan last van (beginnende of gevorderde) parodontitis. Dan wordt hierbij een uitgebreidere meting uitgevoerd.
De verdiepte ruimtes tussen tand en tandvlees heten pockets. In het algemeen geven pockets aanleiding tot ontstekingen. Samen met de röntgenfoto’s van uw eigen tandarts kunnen we een zorgplan opstellen voor uw gebitssituatie. Hierin kunt u ook uw wensen of klachten aangeven op korte en langere termijn.
Er wordt op aanvraag een begroting meegegeven, zodat u kan nagaan hoe u verzekerd bent.  Voor een eerste consult wordt een uur gereserveerd.

Op eigen initiatief naar de mondhygiënis; blijft mijn tandarts ook op de hoogte?

Na de intake wordt uw eigen tandarts benaderd door een uitgebreide samenvatting van de behandeling. Zo is uw tandarts ook op de hoogte van onze bevindingen en vragen wij de recente röntgenfoto’s op. Samenwerking tussen patiënten, tandartsen en mondhygienisten leidt tot een beter zorgplan en resultaat.

Waarom naar de mondhygiënist?

Als uw tandarts u verwijst naar een mondhygiënist vraagt u zich misschien af waarom. Meestal is er iets aan de hand met uw tandvlees. Soms heeft u dat zelf al gemerkt aan bv:

• een vieze smaak in de mond,
  • een slechte adem of
  • bloedend tandvlees bij het poetsen of flossen.
  • gevoelige tandhalzen bij koud en warm,
  • tanden of kiezen die los lijken te gaan staan of van plaats schuiven,
  • tandsteen of (koffie-, thee-, rook-) aanslag op uw gebit,
  • regelmatig (nieuwe gaatjes)

Vergoedt mijn ziektekostenverzekering de behandeling

Bij Mondhygienepraktijk Onderberg zijn er geen onderlinge afspraken tussen zorgverzekeraars gemaakt. U kiest uw eigen pakket voor uw zorgverzekering. Natuurlijk wordt u geholpen wanneer u vragen heeft over een nieuw pakket voor tandzorg, voordat u deze afsluit. Het is daarom belangrijk dat w zorgplan wordt bijgehouden en wordt nagestreefd. Exacte informatie hierover kunt u nalezen in uw polisvoorwaarden of navragen bij uw verzekeringsmaatschappij, u mag de polisvoorwaarden ook meenemen naar onze praktijk of schriftelijk toestemming geven dat wij informatie opvragen.

Praktijk Mondhygiënist Onderberg - Apeldoorn

Mondhygiënist Apeldoorn biedt de hoogste kwaliteit op gebied van mondhygiëne, preventie en professionele tandzorg.

Vragen?

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Contact gegevens